Gapend gat tussen vraag en aanbod eerlijke bloemen

Uit dat onderzoek blijkt dat acht op de tien Nederlanders liever een bos rozen mét keurmerk willen kopen dan een bos zonder keurmerk. Driekwart van de consumenten is bovendien bereid om daarvoor tot 25% meer te betalen. Of dat daadwerkelijk nodig is of niet. Het aanbod van fairtrade bloemen ligt daarentegen rond één procent. Hivos roept de sector en de minister dan ook op om dit gapende gat tussen vraag en aanbod te verkleinen.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat zeven op de tien Nederlanders het belangrijk vinden dat de bloemen die men koopt onder goede arbeidsomstandigheden zijn geproduceerd. Toch geeft de sector aan dat er maar weinig vraag is naar eerlijke bloemen, maar die achterblijvende vraag verklaart dit onderzoek ook. 60% van de respondenten gaf immers aan nooit te hebben nagedacht over arbeidsomstandigheden of milieuaspecten bij de aankoop van bloemen. Meer dan 70% gaf aan (bijna) nooit te weten uit welk land bloemen afkomstig zijn. Slechts 12% van de bloemenkopers had wel eens gehoord van een keurmerk voor bloemen. 88% dus niet. Het is dus duidelijk dat er nog een behoorlijke weg te gaan is als het gaat om bewustwording van de bloemenkopende consument om er voor te zorgen dat eerlijkheid net zo’n belangrijk verkoopargument wordt als prijs, kleur en soort.